I bloggen til Catta ligger det en utfordring til dere alle om å fortelle om deres ferieparadis og selv er jeg utfordret av 9na til å fortelle om mitt. Mitt ferieparadis…. vel egentlig har jeg vel to. Det virkelige er Italia, ja hele landet er mitt paradis. Jeg elsker språket, maten, menneskene, arkitekturen,  de store engene med solsikker og valmuer som duver så vakkert, og ja selvfølgelig strendene….

toscana_0009.jpgtoscana_0018.jpg

alle musèer med alle gamle praktfulle klenodier

toscana_0039.jpg

alle gamle kirker fyllt med den katolske prakt

toscana_00661.jpg

Noen ord på italiensk har jeg nå lært, nok til å spørre etter dametoalettet, forskjellen på vestre og høyre, til å klare meg i matbutikkene, og for all del tall slik at jeg kan spørre etter prisen på en vare!

Noe har vi lært «the hard way» som forskjellen på kald og varm! Etter stor diskusjon med en kioskdame hvor min sambo ville ha mineralvann «kaldo» hvorpå damen febrilsk prøvde å få ham til å skifte mening. Dette var visst ikke noe hun anbefalte og kom med varm kaffe og gestikulerte og skravlet i vei på ekte italiensk vis. Etter en laaaang stund fant vi ut at vi fikk gjøre slik hun sa…og fikk en kald flaske med mineralvann! For de som ikke kan italiensk; Kaldo er varm!!

Alle steder vi har vært har bare vært en fantastisk opplevelse; Roma, Venezia, Gardasjøen, Napoli, Capri, Firenze, Verona, Chiantidalen osv, og i tillegg alle de små byene vi har besøkt på våre utflukter med lokalbuss og tog.

Skal man til Italia bør man vite at TTT! Ingen forter seg her selv om det kan se og høres slik ut! Italiernerne elsker å streike og når bussen står og det finnes 1 stk taxi i hele byen, ja da må man bare simpelthen huske at man har ferie og leie en sykkel! Det er Italia! Landet anbefales på det sterkeste om det er nord, syd øst eller vest, allt er like praktfullt!

Mitt andre ferieparadis er ennå kun en drøm; drømmen om hytte ved saltvann med båtliv og krabber, varme svaberg og måker som skriker, ferske reker med tilhørende hvitvin, snekker som tøffer og hytta skal ha hvit innredning med lyseblå duker.

Siden vi har hytte på fjellet burde dette kanskje vært min feriedrøm, men det er nå en gang slik at jeg liker meg best ved sjøen! Så derfor legger jeg inn denne;

Bill.mrk. «Ferieparadis»; Hytte på fjellet byttes med hytte ved saltvann, helst nærme Tønsberg!

