Flere har lurt på mønster til bølgevesken og puten jeg har laget, og nå har jeg fått spørsmål om lynkurs i bølgestrikk. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt, så Felisi jeg tror ikke du trenger kurs…

I denne boken er det faktisk 101 mønstere til bølger, både til strikking og hekling:

00_resize.jpg

Den er på engelsk, men ikke la det skremme dere som ikke har laget noe etter engelske/amerikanske oppskrifter før – det er ikke så vanskelig som det ser ut! På Knitty.com finnes liste der forkortelsene er oversatt til de hele ordene, og på Garnstudio.com finnes oversettelse av ordene norsk/engelsk og flere andre språk.

 Mine bølger er laget slik:

Legg opp de maskene du trenger; delelig på 22+21

Rad 1: Strikk 2 m sammen, strikk 8  rett, dobbel økning,*strikk 9 rett,ta av en maske, strikk 2 m sammen, før masken som er tatt av over nye masken, strikk 9rett, dobbel økning; repeter fra* til du har 10 masker igjen; strikk 8 rett, strikk 2 rett sammen.

Dobbel økning: strikk 3 masker i en ved å først strikke forrest i masken, så bakerst og så forrest igjen=3 masker.

Rad 2: vrang

Og slik har jeg fortsatt.

På vesken har jeg byttet farge ca hver 12. rad, på puten har jeg brukt flerfarget garn.

Skulle det være noe dere lurer på så er det bare å spørre.

Lykke til de som har lyst til å prøve, og gi meg gjerne en tilbakemelding om det dere har laget!